CANAL INTERN DE DENÚNCIES ANTIFRAU DEL CENTRE SUPERIOR D'IDIOMES DE LA UNIVERSITAT D'ALACANT

La Bústia de Denúncies antifrau és un canal electrònic segur que permet als treballadors del Centre Superior d'Idiomes de la Universitat d'Alacant (CSIUA), o a persones externes, presentar denúncies dins del marc del que es preveu en la Llei 2/2023, de 20 de febrer.

Esta bústia incorpora mecanismes que garanteixen la confidencialitat de totes les informacions i ofereix un espai de comunicació segur per a mantindre contacte amb la Comissió Antifrau del CSIUA i permet la interacció entre esta i els denunciants de manera confidencial. L'anonimat en les comunicacions també s'assegura, sempre que l'entorn digital en el qual es realitze la comunicació així ho garantisca.

Reglament pel qual es crea i regula el canal intern de denúncies antifrau del Centre Superior d'Idiomes de la Universitat d'Alacant, aprovat pel Consell d'Administració el 14 de juny de 2023.

Anar a l'aplicació del canal de denúncies antifrau

Les comunicacions realitzades a través del Canal de denúncies Antifrau del Centre Superior d'idiomes de la Universitat d'Alacant s'han de referir a fets, accions o omissions dins de l'àmbit d'actuació del Centre superior d'idiomes de la Universitat d'Alacant (CSIUA), per l'actuació de:
  • Qualsevol membre de la plantilla del CSIUA
  • Institucions o empreses que contracten o col·laboren amb el CSIUA, quan així ho dispose el contracte o conveni corresponent.
Este Canal, no pot actuar davant fraus de naturalesa privada o que no estiguen en l'àmbit d'actuació del CSIUA.

El canal té com a objectiu servir d'eina per a poder informar, a tall d'exemple, de:
  • Ús o destí il·legal de fons públics.
  • Desviament de subvencions a fins aliens a aquells per als quals s'han atorgat.
  • Irregularitats en la contractació pública.
  • Arbitrarietats que determinen un accés desigual a béns, subvencions i serveis públics.
  • Conflictes d'interés, incompliments del deure d'abstenció i de la normativa d'incompatibilitats.
  • Acceptació de regals o de tractes de favor per part de servidors públics.
  • Ús en benefici privat d'informacions obtingudes en l'exercici de funcions públiques.
  • Lucre patrimonial injustificat de treballadors del centre, derivat de l'exercici de les seues responsabilitats.

Els requisits mínims que haurà de contindre la comunicació són els següents:
  • Identificació de l'informant, que haurà de ser tractada amb la deguda confidencialitat, i sobre la qual, en tot cas, caldrà complir amb la normativa aplicable en matèria de protecció d'informants i de protecció de dades de caràcter personal. No obstant això, es podran rebre comunicacions anònimes, estant obligat l'Òrgan de control, gestió i seguiment a iniciar l'expedient corresponent.
  • Descripció detallada del fet o situació sospitosa, indicant, en la mesura que siga possible: en què consisteix la conducta o situació potencial o actualment irregular; possibles persones implicades; dates aproximades del succés; mitjans a través dels que s'ha realitzat la possible conducta il·lícita; àrea d'activitat afectada; possible impacte econòmic; altres possibles impactes en CSIUA.
Si fora possible, s'aportaran documents o evidències dels fets.

  1. Una vegada presentada una comunicació per mitjà del Canal, els informants obtenen de l'aplicació un justificant de recepció en el qual se'ls confirma que la comunicació ha sigut realitzada amb èxit. Este justificant de recepció incorpora un codi alfanumèric d'accés a un canal de comunicació confidencial. El codi assignat quan s'accedeix al Canal és l'única forma d'accés i és responsabilitat de l'informant conservar-lo. Este canal segur de comunicació electrònica garanteix la confidencialitat de les comunicacions i ofereix la possibilitat de preservar l'anonimat. Permet a més mantindre la col·laboració amb l'el Òrgan gestor de la Bústia en la comprovació dels fets.
    La falta de resposta als requeriments d'informació formulats a través del Canal Antifrau pot suposar l'arxivament de les actuacions.

  2. Una vegada efectuada la comunicació, l'Òrgan gestor justificarà recepció de la mateixa a l'informant, en el cas que s'identifique, en el termini de set dies naturals a partir de l'endemà de la recepció.

  3. Si la comunicació no reflectira les dades amb suficient claredat, es requerirà a l'informant a través del canal o del mitjà en el qual s'haja rebut la comunicació, perquè esmene els defectes advertits en el termini de deu dies hàbils, amb observació que, si no ho fera, es tindrà la comunicació per no admesa a tràmit.

  4. Les actuacions s'estendran per un període màxim de tres mesos des del justificant de recepció, que podria ampliar-se a sis quan siga necessari a causa de circumstàncies específiques del cas, en particular la naturalesa i la complexitat de l'objecte dels fets informats, que puguen justificar esta ampliació.

  5. En finalitzar esta tramitació i verificació de fets, s'emetrà un informe de valoració, amb les conclusions i propostes que es deriven d'esta, que s'elevarà al Conseller delegat i vicepresident del Consell d'administració del Centre superior d'idiomes, on es formularan recomanacions amb mesures de millora en la gestió pública, o es proposarà a l'òrgan competent iniciar expedients administratius per a restaurar la legalitat alterada, l'adopció de mesures sancionadores o disciplinàries o la comunicació a la fiscalia de les conductes que puguen resultar constitutives d'il·lícit penal.

  6. Durant tot el procés s'adoptaran mecanismes per a garantir, tant la integritat de les persones que aporten informació, com la d'aquelles que es vegen afectades pels fets o situacions als quals faça referència la mateixa.

  7. Si del contingut de la denúncia o de l'actuat en el procediment es desprenguera que la persona que va remetre la informació poguera haver actuat de mala fe o s'apreciara intencionalitat en la comunicació de fets falsos, es promouran, si és el cas, les actuacions que procedisquen per a l'exigència de possibles responsabilitats, d'acord amb les disposicions aplicables.

El Canal garanteix, en tot moment, la confidencialitat de les comunicacions i la indemnitat del comunicador. Es poden facilitar les dades identificatives i de contacte o, si es prefereix, també pot fer-se la comunicació de manera anònima.

Té dues opcions per a fer la comunicació de manera anònima:
  • Utilitzant el seu navegador, però sense facilitar les dades identificatives i de contacte. En este cas, queda rastre de l'adreça IP des de la qual es fa la comunicació.
  • Garantint totalment l'anonimat de la comunicació en l'entorn digital (també de l'adreça IP, que pot identificar a qui navega per internet), utilitzant una xarxa d'anonimització. L'eina més utilitzada és la xarxa TOR. Com qualsevol altre navegador, per a fer ús de l'eina TOR, cal descarregar el navegador des de la pàgina https://www.torproject.org/es/download/
    Vídeo tutorial sobre com descarregar el TOR.https://www.youtube.com/watch?v=JtSdVt2UmOU&ab_channel=UsoTor
La xarxa TOR és bàsicament un programari gratuït i de codi obert que permet millorar la privacitat i seguretat en internet. En connectar-se a internet amb TOR, la connexió passa a través d'una sèrie de túnels xifrats, en comptes de fer-ho directament, i això dificulta rastrejar la font de la informació. Així, la identitat de la persona que es connecta està protegida.

L'ús de la xarxa TOR per a accedir al Canal és aconsellable o indispensable quan es té el convenciment o la certesa de risc, perquè garanteix l'anonimat de la persona en el moment de la recepció de la comunicació.

Es recorda que no és possible accedir a la xarxa TOR des de la Universitat i xarxes institucionals públiques. Per a poder utilitzar-ho haurà de fer-ho des del seu dispositiu personal en una xarxa externa.

Es recomana tancar la resta de navegadors i aplicacions mentre es fa ús de TOR.

ADREÇA

Centro Superior de Idiomas. Edificio Germán Bernácer.
Universidad de Alicante.
03690 · San Vicente del Raspeig (Alicante).

HORARI D'ATENCIÓ AL PÚBLIC

Dilluns a divendres: 9:00 a 14:00 hores.
Dijous: 16:00 a 18:00 hores.
Juliol, agost y períodes no lectius: 9:00 a 14:00 hores.